Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

A CUPRA TCR és a Ducati Desmosedici GP vezérlő modulja hatalmas mennyiségű, a motor működésével, a kerekek sebességével és a gumik hőmérsékletével kapcsolatos adatot dolgoz fel

Egy bajnok digitális központja

2018-06-15

A motorsport világában a versenyek a pályák mellett a műhelyekben dőlnek el. Ezen belül is kulcsfontosságú szerepet tölt be az elektronika területe, amely lehetővé teszi a mérnökök számára, hogy számottevő adathoz jussanak modelljeik működésével kapcsolatban. A legmagasabb kategóriákban szereplő versenyautók és motorkerékpárok elektronikus vezérlőegységei igazi digitális agyként funkcionálnak. A CUPRA (Martorell, Spanyolország) és a Ducati (Bologna, Olaszország) gyáraiban utánajártunk, hogyan is működnek ezek a valóságban:

-           Telemetria, a nyerő eszköz:
minden CUPRA TCR versenyautót 55 szenzorral szerelnek fel, amely a legkülönbözőbb paraméterekkel kapcsolatban továbbít információt a mérnököknek. Ilyen például a sebesség, a gumik hőmérséklete vagy a motor működése. A Ducati Desmosedici GP esetében akár 80 érzékelő rögzít mindent, ami a pályán történik. A folyamatos mérés alapvető fontosságú mindkét csapat számára: "Célunk, hogy versenyzőinknek a lehető legjobb versenyzési feltételeket biztosítsuk, amely maximális teljesítmény mellett a biztonságukat is garantálja." - nyilatkoztat Roberto Canè, a Ducati Corse elektronikai rendszerek területéért felelős igazgatója.

-           16 millió utasítás másodpercenként: a CUPRA TCR négy vezérlőegységei külön-külön ilyen feldolgozási kapacitással bírnak. Két egység található a motorban és két másik a pilótaülésnél. "Egymással összekapcsolva, párhuzamosan dolgoznak a motor, az elektromos rendszer, a fedélzeti számítógép és a sebességváltó irányításán." - részletezi Xavier Serra, a CUPRA kutatás és fejlesztés területéért felelős vezetője. Ehhez hasonlóan a Ducati Desmosedici GP vezérlőegysége képes akár 10 000 paraméter rögzítésére, hogy a pályán haladó motorkerékpár teljesítményéről folyamatos legyen az információk rendelkezésre állása. Például mérhető lesz a hátsó kerék viselkedése a pálya felületének vagy az időjárási körülményeknek a változásakor.

-           Versenyelektronika hétköznapi használatra: "A sorozatgyártású CUPRA modell elektronikai rendszere adja a versenyautókban található rendszerek alapját." - hangsúlyozza Xavier Serra. A vezérlőegységet ellátják a pályaversenyekhez szükséges funkciókkal, mint amilyen például "a verseny közben megjelenő sárga zászló esetén szükséges sebességhatároló" - tette hozzá Serra.

-           Különböző szabályok, mégis ugyanaz a cél: a MotoGP sorozatban minden csapat egy közös fővezérlő egységre támaszkodhat a motor, a sebességváltó és a gázkar irányításánál. A versenyautóktól eltérően a motorkerékpárok beállításait minden verseny előtt megváltoztathatják. "Úgy programozzuk, hogy több erő álljon rendelkezésre az egyenesekben és finomabb legyen a teljesítmény a kanyarokban. Igazán széles a beállítási lehetőségek tárháza." - állítja Canè. Másrészről azonban az új túraautó bajnokság szabályai igen szigorúak az elektronikát és a motorvezérlést illetően. Kipörgésgátló használata tilos, az ABS alkalmazása pedig kizárólag megbízhatósági versenyeken megengedett, mint amilyen például a nürburgringi 24 órás viadal.

-           A munka nem ér véget a verseny leintésével: minden egyes versenyhétvégén közel 25 GB mennyiségű információt rögzítenek a mérnökök, amelyeket utána részletes vizsgálatnak vetnek alá. "Meg kell várnunk a verseny végét az adatok letöltéséhez és utána kezdhetjük azt vizsgálni, hogyan tehetjük még jobbá a versenyautónkat." - mondja Xavier Serra. "Számunkra az igazi verseny hétfőn kezdődik" - teszi hozzá Canè.