Fontos tájékoztatás
Új személygépjárművek esetén 2018. szeptember 1-jétől bizonyos motor-váltó variációk ideiglenesen nem érhetőek el, az új járművek típusjóváhagyásában az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás mérésére szolgáló vizsgálati eljárás, a WLTP (Woldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) általános bevezetése következtében. A rendelhetőségről a "Konfigurátor" menüpontban, illetve márkakereskedéseinkben, míg a készleten lévő gépkocsikról az "Azonnal elvihető" menüpontban, illetve szintén márkakereskedéseinkben tájékozódhat.
Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés

A SEAT el-Born tanulmány világpermierje a Volkswagen Group Night rendezvényén

SEAT el-Born: csatlakozás az elektromos mobilitáshoz

2019-03-04

A SEAT el-Born a világ minden tájáról érkező újságírók előtt, a Volkswagen Group Night rendezvényén debütál, röviddel azelőtt, hogy a 2019-es Genfi Nemzetközi Autószalonon bemutatkozna a nagyközönségnek. A SEAT el-Born egy olyan tanulmányautó, amely választ kínál az elektromos forradalom összetett kérdéseire és alapvetően megváltoztathatja annak folyamatát.

A világ folyamatosan változik és vele együtt a mobilitás is. Ahogy a belsőégésű motor megváltoztatta az utazási szokásainkat a 20. század elején, úgy az elektromos hajtás visz egyre közelebb bennünket az autóipari fejlődés következő szintjéhez.

Miközben ez a változás zajlik és egyre nő a nyomás, hogy csökkentsük a szén-dioxid kibocsátásunkat és a környezetre gyakorolt hatásunkat, a SEAT ennél is nagyobb felelősséget vállal magára, hogy segítségével még gyorsabb legyen a folyamat, ami az alacsony szén-dioxid kibocsátású jövő felé visz.

A városok egyre sűrűbben lakottak, azonban az ügyfelek továbbra is a személyes mobilitást részesítik előnyben. Ennek megfelelően a SEAT el-Born egyesíti a legfontosabb szempontokat, amelyeket az autóipari változások érintenek: a villamosítás, az önvezetés, a megosztott mobilitás és a hálózatba kapcsolhatóság.

A SEAT el-Born az első tisztán elektromos jármű, amely a Volkswagen Csoport Moduláris Elektromos Platformjára (MEB) épült. A tanulmányautó nevét Barcelona egyik ikonikus városrészéről kapta. Ez a környék szolgált ihletéül a SEAT formatervezőinek és mérnökeinek, akik a legkorszerűbb elektromos technológiával szerelt sportos tanulmányt megalkották.

A járművet Barcelonában tervezték és a fejlesztették, a gyártása pedig a németországi Zwickau gyárában történik majd. A SEAT lesz a második márka, amely egy tisztán elektromos, a Volkswagen Csoport Moduláris Elektromos Platformjára (MEB) épülő járművet mutat majd be. A modell várhatóan 2020-ban mutatkozhat be az egyes piacokon.

"A mobilitás fejlődik és vele együtt az általunk vezetett autók is. A SEAT az élvonalból követi ezt a változást, az el Born koncepció pedig megtestesíti mindazokat a technológiákat és formatervezési szempontokat, amelyek segítenek a jövő kihívásainak leküzdésében." - nyilatkozta Luca de Meo, a SEAT elnöke.

A SEAT el-Born szíve egy erőtől és energiától duzzadó akkumulátorcsomag, amely akár 420 kilométeres hatótávot biztosít a tanulmány számára a hivatalos WLTP ciklus szerint. Ennek segítségével a koncepció álló helyzetből  mindössze 7,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 km/óra sebességre, olyan dinamikusan, ahogy azt egy SEAT modelltől elvárnánk. Ha hozzávesszük még, hogy az akkumulátorát képes akár 47 perc alatt feltölteni, akkor rögtön megváltozik az elektromos mobilitásról alkotott véleményünk.

A SEAT el-Born nem csupán egy jól használható elektromos jármű ígérete, de nagyszerűen egyesíti az egyéb technológiákat is. A járműben megtalálhatók a vezetőt támogató legkorszerűbb automatizált funkciók és vezetéstámogató rendszerek.

Vezetésre született

A SEAT el-Born vezetésre született. Elektromos hajtásrendszere révén dinamikus arányokkal büszkélkedhet, a hagyományos hajtásrendszerrel szerelt autókhoz képest pedig még élénkebb és energikusabb kiállást kölcsönöznek az autó négy sarkánál elhelyezett kerekek.

Modern megtestesítője a jövő formatervezésének, amely leginkább az autó orrkialakításánál érhető tetten. Az aerodinamika kulcsfontosságú szereppel bír a hatótávolság szempontjából, így a SEAT logó is belesimul a karosszériába. Ezen kívül nincs szükség levegőre sem a motor hűtéséhez, így a hűtőrács is nélkülözhető. A szellőzőnyílások az autó orr részén alulra kerültek, rajtuk keresztül jut levegő az akkumulátorhoz és segítségükkel lesz akadálytalan a levegő áramlása az autó orránál.

Ahogy szemrevételezzük a SEAT el-Born tanulmányt, feltűnik, hogy az A oszlop érezhetően előrébb került, áramvonalasabb megjelenést kölcsönözve a tanulmánynak, ugyanakkor nagyobb helykínálatot biztosítva a beltérben. Ez a kevesebb helyet foglaló elektromos hajtásrendszer segítségével valósulhatott meg.

"El-Born tanulmányunk az érzelemgazdag SEAT formanyelv tökéletes megfelelője az elektromos járművek új világában. Formatervezési csapatunk nagyon komolyan vette a feladatot, hogy igazán vonzó megjelenéssel ruházza fel első, tisztán elektromos járművünket. Úgy vélem, hogy elektromos autót vezetni izgalmas és szórakoztató kell, hogy legyen. El kell érjük, hogy az ügyfelek beleszeressenek az elektromos autók gondolatába." - nyilatkozta Alejandro Mesonero-Romanos, a SEAT formatervezési igazgatója.

Az átgondolt aerodinamikai megoldások az autó oldalsó kialakításánál is alapvető szerepet töltöttek be. A formatervezésnél alkalmazott légfüggöny elegáns, mégis praktikus megoldást kínál a teljesítmény és a vonzó megjelenés összehangolása szempontjából.

Ez talán a kerekek esetében érhető leginkább tetten. A 20 col peremátmérőjű kerekek esetében a teljesítmény maximalizálása létfontosságú volt. A turbinát idéző formaterv olyan hasznos légáramlat kialakulását segíti, amely az aerodinamika javítása mellett - a dinamika megőrzését segítendő - gondoskodik fékek hűtéséről is. A kerekek aerodinamikai, hőleadási és súly szempontból is a tökéletes arányokat képviselnek.

Az autó hátsó részét megvizsgálva egy kétrétegű légterelőt találunk, amely szintén a SEAT el-Born aerodinamikai teljesítményét javítja, gondoskodva arról, hogy a levegő akadálytalanul áramoljon, minimálisra csökkentve a turbulenciát. Mindemellett látványos eleme a jármű dinamikus karakterének is.

Az autó belsejében - köszönhetően a tisztán elektromos hajtásrendszernek - a tervezők maximalizálták a térkínálatot, egy teljesen új élmény lehetőségét teremtve meg ezzel.

Az igényesen megformált utaskabin a könnyed hullámzás érzetét kelti bennünk, ugyanakkor műszaki szempontból is a legkorszerűbb megoldásokat kínálja, mint amilyen a digitális műszerfal, vagy a műszerfal közepén elhelyezett 10 colos infotainment kijelző.

Az autó belsejében helyet foglalva a figyelem azonnal a vezetőre irányul, a műszerfal vonalvezetése a kormány mögött helyet foglaló irányába tart.

A bőséges helykínálat a beltérben immár minden utas kiváltsága. Köszönhetően a megnövelt belső arányoknak minden utas kényelmesen élvezheti a kagylószerűen megformált ülések kínálta tágas teret, maximalizálva a praktikumot és a funkcionalitást a belső térben. A tárolóhelyek mérete is megnőtt, erre kitűnő példa, hogy immár a két első ülés között is lehetőség nyílik egy táska elhelyezésére.

A teljesítményre hajt

A SEAT el-Born gyökeres változást hozhat a piacon, hiszen az ügyfelek által elvárt és a valós vezetési körülmények által diktált teljesítménnyel rendelkezik. Ehhez hasonlót egyetlen korábbi jármű sem kínált korábban.

150 kW (204 LE) teljesítményével a tanulmánynak mindössze 7,5 másodpercre van szüksége, hogy álló helyzetből elérje a 100 km/óra sebességet, ez bármilyen közlekedési helyzetben megfelel az igényeknek. De ez csupán az érem egyik oldala.

Az elektromos járműveket ugyanis nem kizárólag a teljesítményük alapján ítélik meg, hanem az alapján is, hogy egy töltéssel milyen messzire juthat el velük az ember. Fontos továbbá, hogy amikor elfogy az energia, mennyi időt vesz igénybe az akkumulátorcsomag újratöltése. Mutatók, amelyekben az el-Born kimagasló teljesítményt kínál.

A WLTP menetciklus alapján meghatározott valós mérések szerint akár 420 kilométeres hatótávolságra is képes az el-Born a 62 kWh kapacitású akkumulátortól függően, így a jármű készen áll elvinni utasát oda, ahová csak szeretné. A 100 kW egyenáramú villámtöltési lehetőségnek köszönhetően az akkumulátor mindössze 47 perc alatt 80 százalékra tölthető.

Hogy extrém környezeti körülmények között is a lehető legnagyobb hatótáv álljon rendelkezésre, arról egy igen korszerű hőgazdálkodási rendszer gondoskodik a járműben. A koncepcióban található hőszivattyú csökkenti a fűtőrendszer energiaigényét, megspórolva ezzel akár 60 kilométernyi hatótávolságot. Hasznos berendezés azokban az országokban, ahol a hőmérséklet igen alacsonnyá válhat és az autóban helyet foglalóknak be kell kapcsolniuk a klímaberendezést.

A szállítás technológiája

Ahogy az útjaink egyre zsúfoltabbá válnak, úgy válik szükségessé, hogy az autók bizonyos feladatokat átvegyenek a bent ülőktől. A SEAT el-Born éppen ezt teszi, a legkorszerűbb automatizált funkciók és hálózatba kapcsolhatósági technológiák integrálásával igyekszik a modern élet nyomását csökkenteni.

A SEAT el-Born tanulmányt kettes szintű autonómiát képviselő rendszerekkel szerelték fel, részleges automatizálást kínálva a kormányzás, a gyorsítás és a lassítás területén. Köszönhetően a számos további vezetéstámogató rendszernek, a SEAT el-Born személyében olyan tanulmányt készített a spanyol márka, amely már a jövő közlekedéséről szól.