Formatervezés érzékekkel

Alejandro Mesonero-Romanos a SEAT vezető design főnöke

2015-10-22

Budapesten tartott előadást a SEAT formatervezésről Alejandro Mesonero-Romanos, a spanyol márka design részlegének vezetője, aki a barcelonai tervezőközpontban, a Renault Nissan csoport koreai és párizsi formatervezési centrumában eltöltött évek után 2011-ben vette át a spanyol márka dizájnért felelős vezetőjének feladatait. Napjainkban egy 140 tagú "nagy család" szakmai igényességre sokat adó vezetőjeként egy személyben felel - ahogy előszeretettel emlegeti - "az érzékekkel teli formatervezésért", a formatervező-központ stratégiájának megvalósulásáért és a távlati célok meghatározásáért.
Mesonero szerint az autók tervezésében talán a legszebb és legnehezebb feladat a formatervezéssel foglalkozó csapaté, mivel az autó többet jelent egyszerű közlekedési eszköznél. Az autó formavilága, imázsa sokat elárul a benne ülők személyiségéről. Egy jármű a mozgásszabadság, a teljesítmény és az irányíthatóság plasztikus kifejezési eszköze, amely képes érzelmek kiváltására és egy stílus megfogalmazására. A stílus az egyik legdrágább "terméke" egy autógyárnak, mert általa képesek a vásárlók ízlését kifejezni. A stílus beszédesen jelzi, ki miként gondolkodik a világról, hogyan viszonyul környezetéhez. Vásárláskor ezért nem a márka, a szín vagy a forma a meghatározó, hanem a stílus. Ezért is becézik autóikat, adnak gyakran nevet az emberek kedvencüknek.

Érzelmi kötődés kialakítására képes a stílus, míg a színeknek mérhető a szociológiai és pszichológiai hatása. Ebből a szempontból van jelentősége annak, hogy miként és mi alapján döntenek az emberek az autóvásárlásról.
A SEAT design főnök kiemelte azt is, hogy autó kiválasztása egyfajta jelzés is, hiszen ki melyik mellett dönt, már önmagában azonosulást jelent egy stílussal. Legtöbbször a dizájn és az imázs a döntő szempont a vásárlásnál és nem a presztízs. "A szépet alkotó formatervezők emiatt nem csupán elszállt álmodozók, érthetően a felelősségük is óriási, ráadásul csak a boldog tervezők tudnak szép autókat készíteni" - vallja Alejandro Mesonero-Romanos.

A formatervezésnél is automatikusan mindent meg kell kérdőjelezni, ami a múlt, ami régi, nem lehetünk kreatívak, ha mindent készpénznek veszünk és szolgaian elfogadunk, másolunk. Természetesen a tervezés nem öncélú művészkedés, mindenképpen alkalmazkodni kell a társadalmi és az ügyfél elvárásokhoz, a funkcionalitáshoz, ezért a leendő autóvezetők igényeit maximálisan figyelembe kell venni. Ennek során, szükség esetén meg kell szegnünk, át kell hágnunk a merev szabályokat, viszont minden pillanatban tudatosulnia kell annak, hogy mindezt miért tesszük. A korábbi modellek és szabályok ismerete ehhez alapkövetelmény. Csak így kerülhetjük el a középszerűséget, a tucatmunkák és a másolás világát, és hozhatunk létre egyedi értékeket.

A formatervezési munka további fontos összetevője a meglepetés és az érzelmek ereje, amelyre szükség van ahhoz, hogy beleszeressenek a vásárlók az autóba. De általánosságban sem képzelhető el eredményes tervezői munka szenvedély nélkül - vallja Mesonero. A jövőkép, a vízió megléte tehát alapvető szempont a tartós eredményesség szempontjából, hiszen a feladatok nemcsak rövidtávra, 4-5 évre szólnak, mert a jövő generációjának létrehozása a következő 12-13 éves időkeretben aktuális, amit mindenképpen be kell látnia a formatervezői csapatnak a SEAT-nál.

A spanyol cégnél úgy tartják: a márkaérték és az identitás közti kapocs a tervezés, a SEAT márka értékét pedig az jelenti, hogy a formatervezés által vezérelt a cég modellpolitikája. Erre a legbeszédesebb példát az érzelmekkel teli megkapó és sikeres autóformák jelentik.

A vásárlók ugyanis három lényeges szempont alapján választanak autót: a vizuális forma, a márkaérték és a vételár. Ezek sorrendje lehet tetszőleges, azonban egy bizonyos: a dizájn, a formavilág szűrőként szolgál a márkaválasztásban, megelőzve a funkcionalitást és a teljesítményt, bár a legtöbb esetben kompromisszumos döntést hoznak a vásárlók. Persze nemcsak a külső vagy az autóbelső létrehozása a tervezői feladat, hanem a szintén érzelmeket kiváltó színek és a felszereltségi szintek megalkotása is.

Formatervezési szempontból az autó aránya mindennek az alapja, mert az első benyomásunkat, az autó karakterét a vonalvezetés határozza meg. Ezért aranyszabály, hogy a terv mindig legyen arányos, harmonikus, karakteres és egyszerű. Csak letisztult, leegyszerűsített, egyszerű koherens vonalakra van szükség a formatervezésnél, amelyeket megértenek az emberek. A SEAT emiatt az a márka, melynek modelljei szinte 3-4 vonallal megrajzolhatók.

A cég új látásmódját jól tükrözi a Vision 2020 tanulmánymodell által megjelenített stílusvilág, melynek a tervezése napjaink feladata. A SEAT a következő 2,5 évben 4 izgalmas új modell fog bemutatni, amelyek karaktere a nagysikerű Leon nyomdokait követi majd. Mi több - ahogy Alejandro Mesonero-Romanos nyomatékosan rámutatott - "az új modellek Leonizálását most végzik, mert a Leon értékei a SEAT-nál állandóak".
 

Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés