SEAT IBE

Élvezetes sportkupé nulla emisszióval

2010-09-30

A SEAT az elektromos mobilitás tekintetében is a jövő útjára lépett - a SEAT IBE tanulmánymodelljével a spanyol márka a 2010-es Párizsi Autószalonon már a közeljövő városi közlekedés kompakt sportkupé-koncepciójával jelenik meg. A SEAT IBE első változata már a Genfi Autószalonon bemutatkozott, s azóta formavilágában, technikájában és belső kialakításában egyaránt jelentősen továbbfejlődött. Most elsősorban utastere kap nagyobb hangsúlyt, amely e járműkategóriában különösen tágasnak és sokoldalúnak bizonyul, a személyre szabott connectivity és infotainment innovatív koncepciójaként.

A SEAT IBE karakterének középpontjában a vezetés dinamikus élménye áll, ami a tanulmánymodell tűzpiros színét látva is azonnal egyértelmű. A kompakt sportkocsi lapos és széles, erőteljes arányok illetve pengeéles metszésű LED-technikájú fényszórói összpontosító "tekintete" mellett. Rövid, mindössze 3,83 méteres karosszériájával a fiatalok és a lélekben fiatalok ideális városi közlekedési eszköze. A SEAT IBE azonban sportos karakterét innovatív technikáival is tökéletesen kombinálja. Tisztán elektromos hajtásrendszere a helyi emisszió-mentes közlekedés élvezetes eszközévé avatja, miközben erőteljes 75 kW-os (102 LE) motorja és intelligens anyagkombinációkat felvonultató építési módja eredményezte csekély saját tömege komoly menetteljesítményekkel ruházza fel.

Műszaki koncepcióján túl a SEAT IBE formavilágában is izgalmas jövő felé mutat. Atletikus stílusa és letisztult, precíz vonalvezetése immár a SEAT-design következő evolúciós szintjét képviseli. Semmi mással össze nem téveszthető, karakteres stíluselemek - a minimumra redukálva, ám tökéletesen kivitelezve - képviselik a SEAT formai koncepciójának stratégiai kvalitásait a jövő modellgenerációjában.

"A SEAT keményen dolgozik a jövő elektromos mobilitásán" - hangsúlyozta James Muir, a SEAT, S.A. elnöke. "Kiemelkedően gazdaságos ECOMOTIVE modelljeink nagy sikerének nyomdokain, már a hibrid és elektromos járművek jelentik a következő lépést egyértelműen stratégiánkban. Az IBE pedig semmi kétséget sem hagy afelől, hogy a SEAT a jövőben is minden szegmensben innovatív, stílusukban merész és fiatalos autókat kínál majd, mit sem áldozva fel eközben a gyakorlati használhatóság területén."

A koncepció

A vezetés dinamikus élménye, a környezet iránt is felelősséggel
A SEAT IBE a dinamikus design és a kompakt sportautó karakterének egészen egyéni megközelítését kínálja, mégpedig meglepően magas fokú mindennapos használhatóság mellett. Elsősorban olyan európai nagyvárosok illetve vonzáskörzetük optimális közlekedési eszköze, mint például Párizs, London, Berlin vagy Barcelona. E környezetben érvényesülhet igazán a vezetés az IBE által kínált nulla emissziójú élménye, kivételes fordulékonysága, tekintélyes belső térkínálata - és természetesen letisztult és extrovertált formai nyelvezete nyomán született vonzó megjelenése.

"A városi nulla-emissziójú közlekedés jelentősége rohamosan növekszik" - véli Frank Bekemeier, a SEAT kutatás és fejlesztés területéért felelős ügyvezető alelnöke. "A SEAT pedig éppen ezen merőben újszerű kihívásokra fejleszt innovatív koncepciókat. Az IBE a kompakt méretek, a magas fokú mindennapos használhatóság és az egyéni stílus egészen különleges kombinációja, amely különösen egyedivé avatja."

Klasszikus sportautó-arányok
A SEAT IBE abszolút kompakt, 2+2-üléses sportkupé, amely mindössze 3,83 méteres hosszúságával a nagysikerű SEAT Ibizánál is mintegy 20 centiméterrel rövidebb. Mindemellett szokatlan, 1,77 méteres szélességével, s az ehhez párosuló csupán 123 centiméteres magasságával az IBE egyértelműen a sportautók klasszikus arányait képviseli.

A SEAT IBE 2+2-üléses karosszériájával kifejezetten a fiatalos életstílusra hangolva készült, igazán bőséges térkínálattal egy pár számára, de hellyel akár négy személy kényelmes utazásához is. Csomagtere bőségesen elegendő a bevásárláshoz, míg lehajtható hátsó ülései révén a szabadidős és a sporteszközök, vagy egy hétvégi túra poggyásza számára is kellő helyet biztosít. A hátsó üléstámlák egyenként is lehajthatók és a csomagtér-padlózattal egy szintben sík rakfelületet képeznek. Az IBE így akár háromüléses autóként is használható, ez esetben még tágasabb csomagteret kínálva.

Spontán dinamika, nulla emisszió
A SEAT IBE olyan tisztán elektromos hajtású autó, amely nulla károsanyag-kibocsátás mentén üzemel, s e korszerű technika szellemében kialakított, kompakt konstrukciót képvisel. Az elektromos motor a szabályozóelektronikával együtt az extrém laposan ívelő motorházfedél alatt, míg a lítiumion-akkumulátor az autó rövidre szabott hátuljában kapott helyet. A független hátsó felfüggesztés különösen helytakarékos konstrukciójának köszönhetően a tervezők az energiatároló egységet a csomagtér padlózata alatt helyezhették el. Az elektromos motor 75 kW (102 LE) teljesítményével, illetve 200 Nm maximális forgatónyomatékával az IBE külső megjelenése sugallta élményeknek pontosan megfelelő menetdinamikai képességekkel szolgál.

A városi forgalomra oly jellemző, 0 és 50 kilométer/óra közötti gyorsítás mindössze 3,6 másodpercig tart, míg az IBE 80-as tempóig 6,6, a 100 kilométer/órás sebességhez pedig összesen 9,7 másodpercet igényel. E meggyőző menetteljesítmények nem csupán az elektromos motor eleve kedvező teljesítmény- és forgatónyomatéki karakterisztikájának köszönhetők, hanem a SEAT IBE igen alacsony, mindössze 1.100 kilogrammos saját tömegének is. Ennek alapjául az intelligens könnyűszerkezetes építés, valamint az alumínium és az acél hatékony együttes alkalmazása szolgál.

A folyamatos teljesítmény-leadás 50 kilowattra (68 LE) korlátozott értéke, illetve a 160 kilométer/órára határolt végsebesség a városi autópályákon is több mint elegendő a dinamikus autózáshoz. Az akkumulátor kapacitása 18 kilowattóra, ami a nagyjából 130 kilométeres hatótávolsággal szintén bőségesen megfelelő a városi használat napi mobilitási igényeihez.

"Állandó kapcsolatban"
A SEAT briliáns logika szerint felépítve kínálja megoldásait korunk mobil nemzedékének a connectivity és infotainment területén egyre bővülő igényeire. Az alapot a tulajdonos saját okostelefonja, mondjuk egy iPhone jelenti. Napjainkra e korszerű eszközök már jóval többet kínálnak a telefonos és e-mail kommunikációs központ funkciójánál, gazdájuk kapcsolati információit és kedvenc zenéit is tárolják, navigációra is használhatók, de az internetről közlekedési híreket is letölthetnek, s még sokáig folytatódhatna a lista. A kínált funkciók sora napjainkra szinte már végtelen.

A SEAT IBE vezetője vezeték nélkül csatlakoztathatja smartphone készülékét az IBE rendszeréhez, s közvetlenül ellenőrizheti, illetve tekintheti át a jármű egyes rendszereit, köztük az akkumulátort és a fedélzeti számítógépet. A telefonról zeneszámok vagy akár teljes albumok választhatók ki, amelyek a "drag to car" opció választásával az autó hangrendszerén át szólaltathatók meg. A műszerfali képernyő és a kormánykerék kezelőelemei hatékonyan egyszerűsítik a kezelést és segítik az integrált infotainment-menü használatát.

Egyéni megoldások, egyszerű frissítés
A rendszer előnyei pedig egyértelműek: a saját okostelefonján tárolt adatok mindig frissek és teljes körűek, a kezelés pedig egyszerű és magától értetődő. A segéd- és navigációs funkciók különleges alkalmazásokkal érhetők el, a rendszerben tárolt multimédiás tartalmak pedig egyszerűen érhetők el és tölthetők le. A rendszer elérhető költségszint mellett a lehető legpontosabban személyre szabott megoldásokkal szolgál. A személyes smartphone kedvező áron frissíthető vagy akár újra cserélhető. Magában a járműben ennek megfelelően már nem merülnek fel a csupán viszonylag komplex módon frissíthető "in-car" rendszerek költségei.

Belső design

Tágas, igényes és magas minőség
Amikor kinyílnak az ajtók, azonnal szembetűnik a tágas beltér. A kompakt sportkocsi utasterét a tervezők nagy gonddal alakították ki. Az IBE ennek szellemében - nagy csomagteret kínáló két-vagy háromüléses, illetve még hátul is különösen tágas 2+2-üléses modellként - tökéletesen illeszkedik a dinamikus és nyitott életstílushoz. Elektromos mozgatású napfényteteje ugyancsak az utastér világos és levegős stílusát erősíti.

"Az IBE a SEAT számára az érzelmekben gazdag, ám egyben környezetvédelmi szempontból is felelős vásárlók széles köre számára elérhető autó jövőbeni vízióját testesíti meg" - fejtette ki Luc Donckerwolke, a SEAT vezető formatervezője. - "Az IBE designfilozófiánk koncentrált megfogalmazása. Mind külső mind pedig belső formavilágában e filozófia legfontosabb elemeire összpontosít, miközben letisztult és precíz architektúra, korszerű technika és éppoly minőségi, mint környezetbarát anyagválasztás jellemzi."

Könnyed, szinte "lebegő" műszerfal
Az áttekinthető, alapvetően a vezetőre összpontosító kialakítás alapjául a magasra húzott műszerfal szolgál, amely már-már "lebegni" látszik. Alulról a különösen keskeny középkonzol támasztja, amely lágy ívvel olvad a középső alagút vonalába. Minden belső részletet alapjában a minimál-design határoz meg, ami a térkínálat és a saját tömeg tekintetében egyaránt érezteti előnyeit. Kiváló példa erre az ülések sportos, gondos kontúrok jellemezte kialakítása. Könnyű műanyag héjszerkezetük révén karcsú és helytakarékos konstrukciók, miközben high-tech habpárnázatuk optimális üléskényelemről gondoskodik. A kellemes és tágas belső atmoszférát a műszerfal és az ülés- illetve ajtókárpitok "Kerámia-fehér" és "Sötét szén" árnyalatok izgalmas kontrasztja alkotta különleges színkoncepciója is erősíti.

Puritán minimál-design
A nagyméretű információs képernyő a jármű számos fontos adatáról tájékoztatja a vezetőt, mint például a sebesség vagy az akkumulátor töltöttségi állapota. Emellett a felhasználó saját eszköze/okostelefonja felé is gyors elérési és kezelési lehetőséget kínál. A képernyő funkcióinak többsége a kormánykerék küllőin kialakított touchpad felületek segítségével is vezérelhető. A további kezelőelemeket szintén a lehető legminimálisabb szintre korlátozták a tervezők. A monitort a közvetett áramlást biztosító légbefúvó nyílások és a két kezelőpanel fogja közre. Utóbbiak a világítás és a légkondicionáló funkcióinak biztosítanak helyet, s éppoly minimál-design jellemzi őket, mint a középkonzol erőátvitel-szabályzó elemeit. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ez esetben a "P", "R", "N" és "D" gombok is bőven elegendőek. További három gomb biztosítja az elektromos rögzítőfék, az emelkedő-asszisztens (AutoHold) és a különösen gazdaságos "E" üzemmód aktiválását.

Külső design

Erőteljes és merész
A SEAT IBE külső formái egyben a SEAT formai nyelvezetének folyamatos fejlődésébe is betekintéssel szolgálnak. Erőteljes arányai, egyszerű és letisztult formái, precízen kidolgozott vonalai, valamint gondosan kiformált felületei folyamatosan fejlődő és egyéni formai nyelvezetről tesznek tanúságot, amely a SEAT egyéniségének és modernségének egyértelmű folytonosságát jelenti. "Az IBE tulajdonképpen modelljeink elkövetkező generációi formai filozófiájának egyfajta koncentrált olvasztótégelye" - hangsúlyozta Luc Donckerwolke, a SEAT vezető formatervezője. "Számos eleme különösen jól érzékelteti designfilózófiánk fejlődését, egyben jól mutatja, milyen harmonikusan ötvözi a SEAT koncepciója a vezetés élményét a kiemelkedő gazdaságossággal. A formák az elektromos hajtások világában is izgalmasak, a vezetést jellemző élmények pedig továbbra is különösen élvezetesek maradnak - legalábbis a SEAT modelljeiben bizonyosan."

Az IBE erőteljes kiállásával, klasszikus sportautós arányaival mindjárt az első pillantásra mély benyomást kelt. További klasszikusan sportos elem maga a kétajtós karosszériaforma, a különösen alacsonyan húzódó motorházfedél és a hosszan ívelő tetővonal. E karakteres stílust azonban határozottan innovatív és egyedi módon képviseli, mégpedig kifejezetten a jellemzően nagyvárosi fiatal vásárlóközönség életstílusa szerint kifejlesztett, kompakt modell formájában. A karosszéria rövid első túlnyúlása és csaknem túlnyúlás nélkül megformált, izmos fara a 19-colos kerekekkel együtt szintén a jármű erőteljes és kompakt megjelenését hangsúlyozza.

Dinamikus és precíz részletek
A 2010-es Párizsi Autószalonra a SEAT Műszaki Központjának munkatársai az IBE külső designját is továbbfejlesztve számos részletmegoldását még dinamikusabb és precízebb formában alakították ki. Ez főként az igényes, de visszafogott stílusú LED-technikájú fényszórókkal szerelt orr környezetét érinti. A LED-fényszórók még inkább kihangsúlyozzák az orr karakteres, egészen egyéni V-formáját.

Az autó teljes eleje ugyancsak erőteljes V-alakzatot formáz, amelyet azután a motorházfedél visz tovább. Különös hangsúlyt kapott a lökhárító alsó régiójának két légbeömlő nyílása, éles háromszög-motívumaik a LED-fényszórók alakjára rímelnek, ami egyébként a külső tükrökön és a hátsó lámpatesteken is megjelenik. A SEAT-embléma trapézt formáló, önálló funkcióval is rendelkező felületen kapott helyet. Az alternatív hajtásrendszer rendkívüli szabadságot biztosított a formatervezők számára. Mivel a kisebb beépítési méretek jellemezte elektromos motor és szabályozóelektronikája a hagyományos szerkezeteknél lényegesen kevesebb helyet igényel, a V-alakú motorházfedél vonalát is jóval alacsonyabban húzhatták meg a tervezők, mint a belsőégésű motorok esetében.

Széles vállöv, nagyméretű kerekek
Az IBE oldalnézetében szintén masszív kiállását hangsúlyozza, s hosszan ívelő tetővonala a sötét panoráma-üvegtetővel együtt határozott kontrasztot alkot a karosszéria élénkpiros színével. Széles vállöve, karcsú üvegfelületei, erőteljes domborulatokkal kiformált sárvédői, valamint nagyméretű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, kettősküllős keréktárcsái egyaránt e dinamikus megjelenést erősítik. Ugyanakkor a gumiabroncsok 175 milliméteres szélességükkel messze nem képviselnek extrém dimenziót, s különösen alacsony gördülési ellenállásukkal hatékonyan hozzájárulnak az elektromos tanulmánymodell magas fokú gazdaságosságához.

A hátsó kerékjáratok felett hátra érkező vállöv szintén a precíz formai kialakítást példázza. Szűk lekerekítési éleivel e vonal a szerszámkészítők számára is komoly kihívást jelentett, újabb bizonyítékul szolgálva a SEAT szakembereinek magas színvonalú mesterségbeli tudására. A karcsú ajtókilincsek egy ujjal is kezelhetők. Az elektromos töltés csatlakozója az autó jobb oldalán kapott helyet. A far tulajdonképpen az orr karakteres formáit ismétli, sajátos stílusban értelmezve át őket. A LED fényvezető csövek technikájával készült hátsó lámpatestek háromszög alakú kereteikben szintén a jellegzetes nyíl-motívumot mutatják.

A teljes jármű messzemenőkig mentes az öncélú díszítésektől - a jó design nem igényel további dekorációt. Minden egyes vonal pontos funkcióval bír az autó felületeinek és azok határolta térfogatainak pontos kialakításában, s az e formák eredményezte izmos külső szintén a kifejezetten sportos karaktert hangsúlyozza. A formák e sajátos redukálása, illetve azok tudatos és következetes alkalmazása, valamint a minden részletre kiterjedő precizitás a SEAT designfilozófiájának egyaránt alapvető eleme, amelyek a jövő modelljein még nyilvánvalóbb formában jelennek majd meg.


Weboldalunk futtatásához és a használhatóságának növeléséhez „cookie”-kat használunk.
Elfogadás és továbblépés