A SEAT a mai napon bemutatta elektromos stratégiáját, amely 2021. év elejéig hat
elektromos és hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modell bemutatását vetíti előre.
A Mii elektromos változata és az el-Born lesz a márka két első, tisztán elektromos
modellje, míg a Leon új generációja és a Tarraco kínálata hálózatról tölthető
(plug-in) hibrid verziókkal bővül majd. Ezen kívül a CUPRA Leon és a CUPRA
Formentor modelleknek is lesz egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változata. A
SEAT elnöke, Luca de Meo a vállalat éves sajtótájékoztatóján ma bejelentette, hogy
a Genfi Nemzetközi Autószalonon bemutatott új crossover szabadidőautó, a CUPRA
Formentor a márka martorelli üzemében készül majd.
A vállalat történetében most először a SEAT egy új járműplatformot fejleszt majd a
Volkswagen márkával közösen. Ez a moduláris elektromos platform (Modular Electric
Drive Toolkit - MEB) kisebb változata lesz, amely többféle, körülbelül négy méter
hosszú járművek alapjául szolgál majd a különböző márkák - többek között a SEAT -
számára. Az új platform megalkotásának célja, hogy olyan elérhető elektromos
járműveket fejleszthessenek, amelyeknek az alapára 20 000 euró alatt maradjon.
Több, mint 300 magasan képzett mérnök vesz részt ebben a projektben
Spanyolországban.
A vállalat adózás utáni nyeresége 294 millió euró volt
A SEAT márka martorelli központjában tartott eredmény beszámolón a vállalat elnöke,
Luca de Meo kijelentette, hogy "a SEAT szerepe egyre egyértelműbb a
Volkswagen Csoporton belül, és az elért eredményeknek köszönhetően kiérdemeltük az
új elektromos járműplatform fejlesztésének lehetőségét." De Meo
hozzátette: "Most először a SEAT Technikai Központja fejleszti azt a
platformot, amelyet világszerte számos márka használhat majd."
A Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke, Dr. Herbert Diess szintén jelen volt a
tájékoztatón és kiemelte a SEAT szerepét a Volkswagen Csoporton belül: "A
SEAT új szerepet tölt be a Volkswagen Csoporton belül, egyre nagyobb felelősséget
vállalva. Az idei évi teljesítménye igazolja a SEAT márkában rejlő potenciált a
növekedési lehetőségek kihasználása és az új piacokra való belépés kapcsán." Dr.
Diess hozzátette, hogy "a kisebb elektromos platform projektje óriási lépés egy még
inkább elérhető elektromos mobilitás irányába. A SEAT alkotja meg az első,
kifejezetten városi közlekedésre tervezett elektromos járművet."
Az elektromos offenzíva azonban túlmutat az új modelleken és tartalmaz egy
mikromobilitási stratégiát is. Ahogy azt a Mobil Világkongresszuson a SEAT elnöke
kijelentette, ezen a területen a spanyol márka vezető szerepet tölt be a Volkswagen
Csoporton belül. A közelmúltban bemutatott Minimó tanulmányautó szintén szerves
része ennek a stratégiának, csakúgy, mint a városi mikromobilitási megoldásként
kifejlesztett elektromos SEAT eXS elektromos roller is.
2018, a SEAT történetének legjobb éve
2018-ban a SEAT történetének legjobb eredményét* érte el. A
vállalat adózás utáni nyeresége 294 millió euróra adódott, ami 4,6 százalékkal
több, mint az előző évben (2017: 281 millió euró). Emellett a működési eredmény
93,2 százalékkal 223 millió euróra emelkedett (2017: 116 millió euró), a vállalat
forgalma pedig elérte a 9,991 milliárd eurót, 4,6 százalékkal felülmúlva a 2017-es
eredményt (2017: 9,552 milliárd euró). Mindegyik összeg új történelmi rekord a
márka életében. Az elmúlt öt évben a SEAT forgalma 33 százalékkal bővült.
2016-ban indult SUV offenzívánk a legoptimistább várakozásainkat is felülmúlta
Mindemellett a kiszállítások is abszolút rekordot döntöttek, a SEAT közel hét évtizedes története során a márka most először adott át ügyfeleinek egy év alatt 517 600 járművet (10,5 százalékos növekedés 2017-hez képest), amellyel a SEAT lett a legdinamikusabban növekvő márka Európában a tavalyi esztendőben. Az Ateca és az Arona modellek sikeres szereplésével, a magasabb árrés tartalmú modelleknek köszönhetően javult a SEAT eredménye. Független márkaként eltöltött első éve során a CUPRA is hozzájárult a vállalat összeredményének bővüléséhez, a 2018-as évben ugyanis a kiszállításai 40 százalékkal 14 400 darabra emelkedtek.
Luca de Meo beszámolója alapján "2018 a SEAT történetének legjobb éve volt.
Most először rendelkezünk nagyszerű termékekkel a keresett és leginkább jövedelmező
szegmensekben, amelyek hozzásegítettek minket ahhoz, hogy az elmúlt három évben a
leggyorsabban növekvő márkává váljunk Európában. 2016-ban indult SUV offenzívánk a
legoptimistább várakozásainkat is felülmúlta, a tavalyi évben értékesített
modelljeink közül minden harmadik ebből a kategóriából került ki. A SEAT most már
bátran szembenézhet a jövővel."
A vállalat eredményeinek stabil bővülése lehetővé tette a SEAT
beruházási programjának felgyorsítását is. Egyedül 2018-ban a vállalat 27,1
százalékkal több, összesen 1 223 millió eurót (2017: 962 millió euró) fordított
beruházásokra és kutatás-fejlesztési kiadásokra, amely a legmagasabb összeg a SEAT
történetében. Ebből az összegből 656 millió euró kifejezetten kutatási és
fejlesztési célokat szolgált, amelyre így 41,4 százalékkal több pénz jutott, mint
egy évvel korábban (2017: 464 millió euró).
A SEAT pénzügyekért, információs technológiáért és szervezetért felelős alelnöke,
Holger Kintscher hangsúlyozta, hogy "a SEAT ma egy pénzügyileg is stabil,
fenntarthatóan működő vállalat. Szigorú költséghatékonysági programunkkal és
erőforrásainkkal képesek vagyunk szembenézni az autóipart érintő technológiai
átalakulással. Ez szükséges ahhoz, hogy a jövőben is nyereségesen
működhessünk."
2018-ban a SEAT legyártott termékeinek 80 százalékát exportálta,
ezzel ő lett Spanyolország legnagyobb ipari exportőre, aki az ország teljes
exportösszegének közel 3 százalékát adja. Az elkövetkező évek célja a vállalat
nemzetközivé válásának előmozdítása. Ennek érdekében a SEAT egy nagyratörő
növekedési stratégiával állt elő Észak-Afrikában, ahol a Volkswagen Csoport jármű
összeszerelő projektjét vezeti Algériában és középtávú céljai között szerepel
jelenlétének további erősítése a régióban. Latin-Amerika szintén egy lehetséges
növekedési terület a márka számára és már készen állnak a tervek, hogy 2019.
második felében megkezdje működését a SEAT Chilében illetve erősítse jelenlétét
Kolumbiában. Kínában a SEAT a JAC Volkswagen közös vállalat része és jelenleg is
zajlik annak előkészítése, hogy a spanyol gyártó beléphessen a világ legnagyobb
személygépkocsi piacára.
Ami a gyártás területét illeti, 2018-ban a SEAT elindította az Audi A1 gyártását
martorelli üzemében. Ez a modell - az Ibiza és az Arona modellekhez hasonlóan - az
MQB A0 platformra épül, amely segíti a szinergiák létrejöttét és növeli a gyártás
hatékonyságát. A martorelli üzem jelenleg több, mint 95 százalékos kihasználtsággal
működik és naponta több, mint 2 300 jármű gördül le gyártósorairól. A 2018-as évben
szintén kezdetét vette a Tarraco gyártása, amely Wolfsburgban, a Volkswagen Csoport
szívében készül.
Az elmúlt három évben a SEAT közel 1 500 új dolgozót toborzott és a vállalat
jelenleg több, mint 15 000 szakembert foglalkoztat. Emellett - ahogyan az a
kollektív szerződésben is szerepel - a következő április 15-én a dolgozók 1 068
eurós nyereségrészesedést kapnak, amely 49,2 százalékkal magasabb, mint a 2017-es
összeg.
A SEAT készen áll a jövőre
Az autóipar olyan átalakuláson megy keresztül, amely
egyaránt tartogat kihívásokat és kínál lehetőségeket. A klímaváltozás elleni
küzdelem és a károsanyag-kibocsátás - kiegészülve a hálózatba kapcsolhatóság és az
új mobilitási szolgáltatások kérdésköreivel - azok a kiemelten fontos kérdések,
amelyek az elkövetkező években meghatározóak lesznek az autóipar számára.
Éppen ezért, versenyképességének biztosítása érdekében a SEAT egy szoftverfejlesztő
központot alapít. A Metropolis:Lab Barcelona ebbe az új központba integrálva
működik majd tovább, hogy a jövőben is folytathassa az egyszerűbb mobilitást segítő
innovatív megoldások kidolgozását. A többi független SEAT vállalat, mint például az
XMOBA, szintén ennek a központnak a keretein belül működnek majd az együttműködési
lehetőségek legteljesebb kihasználása érdekében. Az új központ Barcelonában működik
majd és több, mint 200 szakembert foglalkoztat.
Az elektromos offenzíva keretében 2021. elejéig hat elektromos és hálózatról
tölthető (plug-in) hibrid SEAT és CUPRA modell érkezik a márkák kínálatába, amely
része a SEAT az autóipart érintő kihívásokra adott válaszának. Ezen kívül a városi
járművek új elektromos platformjának a Volkswagen márkával közös fejlesztése adja
majd az alapot annak az elektromos járműnek a megalkotásához, amely mindenki
számára elérhetővé teszi az elektromos mobilitás lehetőségét. Ez három-négy éven
belül formát ölt majd és segít az elektromos mobilitás népszerűsítésében.
(*) A SEAT a pénzügyi nyilatkozatait a Spanyol Általános Könyvelési Tervvel összhangban készíti el, a leányvállalatok eredményei nélkül. A Volkswagen az IAS/IFRS nemzetközi könyvelési szabványokat alkalmazza, és konszolidálja a SEAT márka adatait.