Az Európai Unió a MOBILus névre hallgató konzorciumot választotta, hogy a Városi
Mobilitás területén a Tudás- és Innovációs Közösséget (Knowledge and Innovation
Community - KIC) létrehozza. A konzorcium Barcelona városa és a SEAT mellett 15
országból további 46 várost, vállalatot és egyetemet tömörít, a kezdeményezés célja
és feladata pedig az Európai Unió városi mobilitása kapcsán különböző innovációk
kifejlesztése lesz.
A Városi Mobilitás Tudás- és Innovációs Közösségének együttműködése 7 - 15 éves
időtartamra szól és akár 1,6 milliárd eurós pénzügyi beruházás mellett valósulhat
meg. Ebből 400 millió euró érkezik az Európai Uniótól, a partnerek pedig legfeljebb
1,2 milliárd euróval vesznek részt benne. A központ Barcelonában lesz, négy
"fióktelep" pedig Koppenhága (Dánia), Prága (Csehország), München (Németország) és
Helmond (Hollandia) városaiban működik majd.
Az EIT-Városi Mobilitás (Európai Innovációs és Technológiai Intézet - EIT)
területéért felelős első közgyűlését 2018. december 12-én tartották Barcelonában,
amelyen részt vett a város polgármestere Ada Colau, a Barcelonai Városi Tanács
gazdaságtámogatási biztosa, Lluís Gómez és a Katalán Műszaki Egyetem (UPC)
képviselője.
A sajtótájékoztatón Barcelona városát, mint a városi mobilitás központját mutatták
be. A SEAT elnöke, Luca de Meo hangsúlyozta, hogy "ez a projekt bizonyítja,
hogy ha a közigazgatás, a vállalatok, az egyetemek, a pénzügyi intézmények és a
társadalom képviselői összefognak, a világot is megmozdíthatjuk. Ez a kezdeményezés
lehetővé teszi számunkra, hogy népszerűsítsünk egy olyan új európai mobilitási
modellt, amely az innovációt és a versenyképességet támogatja."
A Városi Mobilitás Tudás- és Innovációs Közösségének célja, hogy segítse az európai
versenyképességet, javítsa a mobilitást és növelje a nagyobb városok vonzerejét az
egyes közösségek összekapcsolásával. Törekvése továbbá, hogy ösztönözze az üzleti
innovációt és a közösségi terek újragondolását.
A MOBILus konzorcium - amelynek a SEAT meghatározó tagja - választása a spanyol
városra esett, így Barcelona lett a városi mobilitás innovációs platformjának
székhelye. Ez jelentős gazdasági hatással lesz a városra, amely így új
beruházásokkal, fejlesztésekkel is gazdagodik. A célok között szerepel 180, a
területhez kapcsolódó start-up vállalkozás létrehozása illetve a résztvevő városok
90 százalékában szeretnék elérni az útfelületek egyre nagyobb arányú
felszabadítását. A konzorcium további törekvése, hogy betanítson 1450 diplomást a
konzorciumhoz köthető szakterületeken illetve a résztvevő országokban növelje
szerepét a megosztott mobilitás területén.