2019-ben a SEAT fenntartotta az elmúlt négy év pozitív lendületét, és olyan
pénzügyi eredményeket ért el, amelyek lehetővé teszik a 2020-as kihívások sikeres
kezelését. A spanyol cég adózás utáni eredménye 346 millió euró, 17,5% -kal több,
mint 2018-ban (294 millió). A növekvő eladások eredményeként a működési eredmény
57,5% -kal 352 millió euróra (2018: 223) emelkedett, míg a forgalom 11,7
százalékkal összesen 11,157 milliárd euróra növekedett, szemben a 2018. évi (9,991)
értékkel.
A SEAT elnöke és a pénzügyekért és az informatikáért felelős alelnök Carsten
Isensee hangsúlyozta, hogy "2019 pozitív év volt a SEAT számára. Az egész
szervezet csapatmunkájának eredményeként kapott adatok optimális helyzetbe hoztak
minket. A tavalyi eredmények szilárd alapot teremtenek a vállalat hosszú távú
jövőjének felépítéséhez."
2019-ben a SEAT 1.259 milliárd eurót különített el beruházási
programjának felgyorsítására, elsősorban új modellek fejlesztésére, ideértve az
elektromos járműveket is. Ez 3% -kal több, mint 2018-ban (1.223), és ez a társaság
történetének legmagasabb összege. Ebből a mennyiségből 705 milliót, a teljes
forgalom 6,4% -át teljes egészében a kutatásra és fejelsztésre (K+F) fordították,
7,5% -kal többet, mint 2018-ban (656). A SEAT ráfordításai a spanyolországi 2019-es
K + F kiadások csaknem 5%-nak felel meg, így a cég az ország vezető ipari
kutató-fejlesztő befektetőjének számít.
Ezenkívül a működési cash flow 56,2% -kal 1.092 milliárd euróra (2018: 699) nőtt,
amely a forgalom 9,8%-át teszi ki. A SEAT a működési cash flow szempontjából a 10
legjobb spanyol vállalat közé tartozik, amely bizonyítja pénzügyi
fenntarthatóságát, valamint a jövőbeni beruházások önfinanszírozásának
képességét.
Isensee rámutatott, hogy "ezek az adatok megmutatják a SEAT pénzügyi
erejét. A társaságnak a költségek optimalizálása érdekében minden területen
végrehajtott erőfeszítései lehetővé tették a termék költségek hatékonyságának
növelését, beszállítóink körében az innováció elősegítését, és a közvetett
költségek ellenőrzését. Fő célja a termékportfólió jövedelmezőségének javítása és a
hatékonyság növelése, és működési hasznunk javítása."
Értékesítés, a növekedés erős pillére
A SEATkiszállítások record szintet értek el az elmúlt két év során: 574.078
járművet szállítottak ki 2019-ben, ami 10,9% -kal több mint egy évvel korábban.
Ennek az eredménynek a pozitív alakulása a magasabb jövedelmezőséggel rendelkező
járművek forgalomba hozatalán alapult. 2019-ben a SEAT járművenkénti átlagos
bevételét 4,2% -kal autónként 15.050 euróra (2018: 14,450 euróra) növelte a
SUVtípusoknak köszönhetően , hiszen a SEAT által 2019-ben eladott autók 44% -a volt
Arona, Ateca vagy Tarraco illetve CUPRA. Az új márka jelentősen hozzájárult ezekhez
az eredményekhez, az értékesítés elérte a 24.662 darabot, 71,8% -kal többet, mint
az előző évben.
A SEAT-nál 2019-ben a járművek és az alkatrészek exportja elérte a forgalom 81% -át
(9.144 milliárd euró), ez megerősíti a cég vezető helyét mint Spanyolország vezető
ipari exportőre, mely az ország teljes exportjának körülbelül 3% át adja.
Ebben az összefüggésben és globális stratégiájának részeként a vállalat törekvései
Latin-Amerika felé fordulnak azzal az ambícióval, hogy a jövőben ebben a régióban
is növekedjen. Mexikó az első számú piac Latin-Amerikában, a tavalyi 24.314
kiszállított járművel, ami 5,4% -kal több, mint 2018-ban. A SEAT tavaly megkezdte
kereskedelmi tevékenységét Chilében és bővítési tervet indított Kolumbiában. A
márka 2020 februárjában növekedési stratégiát indított Peruban is.
Európában az autógyártó új értékesítési rekordot állított fel Németországban:
132.537 járművet értékesített, ami 16,1% -kos növekedést jelent, Spanyolországban
pedig ismét piacvezető 107.954 szállított járművel, 0,2% -kos növekedéssel. Az
Egyesült Királyságban, a vállalat harmadik legnagyobb piacán, az értékesítés tovább
növekedett a record szintű 6.,822 darabra (+ 9,5%). A SEAT emellett a legmagasabb
értékesítési eredményeit érte el például Ausztriában, Svájcban, Lengyelországban,
Izraelben, Svédországban és Dániában.
A SEAT értékesítésért és marketingért felelős alelnöke, Wayne Griffiths, a CUPRA
vezérigazgatója szerint "szállításaink már harmadik éve kétszámjegyű
fejlődést mutatnak a piaci lassulás ellenére is. Ebben az évben a fő célunkat az
értékesítés jövedelmezőségének javítása és piaci részesedésünk stabilizálása
jelentette." Griffiths hozzátette: "A CUPRA stratégiai prioritás a SEAT-on belül.
Az emócionális modellek és a magasabb jövedelmezőségi ráta révén a CUPRA célja,
hogy 1 milliárd eurós forgalmat érjen el, amikor valamennyi modellje a piacon van.
A márka döntő jelentőségű a társaság működési hasznának növelésében."
Martorell, Spanyolország vezető autógyára
Ipari szempontból a SEAT járműgyártása 2019-ben 12,1% -kal nőtt, rekordot jelentő
592.019 autóra (2018: 528.293). 2019-ben a SEAT Martorellben, Kvasiny-ban és Mladá
Boleslavban (Cseh Köztársaság), Wolfsburgban és Zwickauban (Németország),
Palmelaban (Portugália) és Pozsonyban (Szlovákia) gyártott autókat.
2019-ben a SEAT Martorell összesen 500.005 járművet gyártott annak ellenére, hogy a
gyár kénytelen volt leállni egy beszállító létesítményeiben bekövetkezett tűz
miatt. Ezzel 2000 óta a legnagyobb termelési teljesítményét érte el. Ez az arány
5,4% -kal magasabb, mint 2018-ban (474.300), és lehetővé tette a Martorell számára
megszilárdítani pozícióját mint a Spanyolországban legtöbb autót gyártó gyár, amely
Európa második legnagyobb autótermelési piaca.
A Martorell az évet a maximális kapacitás 90% -át meghaladó kihasználtsági szinttel
zárta, napi csaknem 2.300 jármű gyártásával. 2020-ban az üzem megkezdi az új Leon,
SEAT és a CUPRA emblémával, és a CUPRA Formentor gyártását. Ezenkívül először fog
elektromos járműveket gyártani a Leon sorozat plug-in hibrid változataival.
Az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a dekarbonizáció melletti
elkötelezettségének részeként a SEAT 27 millió eurót különített el a martorelli
üzem fenntartható kezdeményezéseinek beruházására a CO2-kibocsátás csökkentése
céljából. A SEAT egy ambiciózus környezetvédelmi stratégián is dolgozik, a Move to
Zero elnevezésű stratégián, amely többek között a CO2-kibocsátás csökkentését
célozza az egész termékciklus során. E terv egyik fő célja a nulla
szén-dioxid-lábnyom elérése a Martorell-üzemben 2030-ig.
A SEAT az 2019. december 31-én 14.663 fő alkalmazottal Spanyolország egyik
legnagyobb munkáltatója. Az alkalmazottak 98% -a állandó szerződéssel rendelkezik.
A rendkívüli eredményeknek köszönhetően a SEAT a történelem során a legmagasabb,
1.550 euró nyereséghez kapcsolódó bónuszt fog fizetni alkalmazottainak, amely a
kollektív szerződésben meghatározottaktól 250 euróval magasabb, ezzel is elismerve,
hogy döntő mértékben hozzájárultak a tavalyi eredményekhez.
2020 - kihívásokkal teli év
Az autóipar történelmének legnagyobb átalakulásán megy keresztül, és az elkövetkező
néhány év döntő jelentőségű, mély változásokat hozhat, amelyek az egész ágazatot
érintik. A legközelebbi kihívások az elektromos jármű kifejlesztése, a kibocsátás
csökkentési célok, az új mobilitás, az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a
kedvezőtlen makrogazdasági forgatókönyv, amelyet a COVID-19 súlyos hatása nehezít,
amely arra késztette a SEAT-ot, hogy Ideiglenes Foglalkoztatási Szabályzási Tervet
indítson.
A SEAT elnöke, a pénzügyekért és az informatikáért felelős alelnök Carsten Isensee
kijelentette, hogy "2020-ban nagyon keményen dolgozunk az üzleti életünket
érintő különféle kihívások kezelésére, mint például a piacok visszaesése és
különösen a COVID-19 hatásai. A koronavírus-járványnak a globális gazdaságra és a
SEAT 2020-as teljesítményére gyakorolt hatása megakadályoz minden megbízható
előrejelzést. Ebben az összefüggésben a likviditás biztosítására irányuló
intézkedések végrehajtása rendkívül fontos lesz, amíg a válság folytatódik. Amikor
vége lesz, akkor a mi prioritásunk a gyártás és értékesítés lehető leggyorsabb
folytatása."
A jövő kihívásainak való megfelelés érdekében a SEAT 2019-ben
stratégiai döntéseket fogadott el a fontos projektekkel kapcsolatban. Ennek
megfelelően a Volkswagen-csoport márkáinak, piacának és gyártási rendszereinek
stratégiai felülvizsgálata keretében a SEAT úgy döntött, hogy elhalasztja Kínába
való belépését, és nem lesz része a JAC Volkswagen részvényesi struktúrájának, bár
folytatja az együttműködést a tervezés és a K + F területén. Ezenkívül a Volkswagen
vezeti a Csoport moduláris elektromos hajtású (MEB) platformjának fejlesztését a
mintegy 4 méter hosszú elektromos járművekhez, és a SEAT aktívan együttműködik ezen
a projekten a Csoport más márkákkal együtt.
Egyes piacokon, például az Egyesült Királyságban vagy Algériában, más
bizonytalanságok vannak, amelyek akadályozhatják a vállalat tevékenységét.
Algériában például 2019 közepén elfogadott szabályozási változtatásokat követően a
SEAT, az ország többi gyártójához hasonlóan, abbahagyta a járművek összeszerelését.
A SEAT és a Volkswagen-csoport jelenleg a hatóságokkal elemzi az algériai működés
folytatásának lehetséges módjait, mivel fenntartják elkötelezettségüket és
érdeklődésüket az ország és az egész régió iránt.
A SEAT és a CUPRA elektrifikációja elindul
A SEAT és a CUPRA öt új elektromos és plug-in hibrid modellt vezet be 2020-ban és
2021-ben, amelyek csatlakoznak a már forgalmazott SEAT Mii elektromos változatához.
A Leon modellcsalád plug-in hibrid elektromos modelleket fog bemutatni a SEAT és a
CUPRA márkanév alatt, a SEAT Tarraco-nak PHEV verziója lesz, a CUPRA Formentor,
mint az első, a CUPRA márkához tervezett és kifejlesztett modell szintén
rendelkezik majd hibrid elektromos változattal. Ezenkívül az el-Born lesz a cég
második 100% -os elektromos járműve az elektromos Mii után.
A SEAT választék még hatékonyabb belső égésű motorokkal fog kiegészülni az
elkövetkező néhány évben, hogy növeljék az ügyfelek számára elérhető lehetőségeket.
Ebben az értelemben az új Leon benzin, dízel, plug-in elektromos hibrid,
mikro-hibrid és sűrített földgáz verziókkal kerül forgalomba.
A vállalat 2020-ban folytatja a városi mobilitás iránti elkötelezettségét is, és
közel 70 éves történetében először mutat be egy elektromos e-robogót és egy új
elektromos rollert. 2019-ben a SEAT 11.000 darabot értékesített a SEAT EXS
KickScooter termékéből. Ezekkel járművekkel és a folyamatban lévő termék
offenzívával a SEAT arra készül, hogy együtt mozduljon az autóipar átalakulási
folyamataival, és alternatív mobilitási szolgáltatásokat is kínáljon a jövőben.
(*) A SEAT pénzügyi kimutatásait a Spanyol Általános Számviteli Terv szerint, leányvállalatainak bevonása nélkül, egyénileg készíti el. A Volkswagen-csoport a nemzetközi számviteli standardokat (IAS / IFRS) alkalmazza, és konszolidálja a SEAT márka számait.