70 évvel ezelőtt a SEAT izgalmas utazásba kezdett. 1950. május 9-én hozták létre azt a céget, amelyik "kerekekre helyezte" Spanyolországot és széles körben tette elérhetővé a mobilitást. Ettől a pillanattól kezdve, és egészen a most szombati 70. születésnapjáig a SEAT mélyreható változásokon ment keresztül, és állandó megújulási képességéről tett tanúbizonyságot.
E kihívásokkal teli hosszú utazás tette a vállalatot azzá, amit ma a SEAT jelent. A
SEAT az egyedüli autógyár, amely gépkocsikat tervez, fejleszt, gyárt és értékesít,
Spanyolországban az ország vezető ipari befektetője, és vezető szerepet tölt be a
kutatás és a fejlesztés (K+F) terén, a GDP 1%-át adja és a legyártott gépkocsik 80
%-át exportálja. Egy erős cégről van szó, mely a Volkswagen-csoport, a világ vezető
autógyártó csoportjának tagja. Egy növekedési pályán lévő cégről, amely
továbbra is a legjobb mobilitási megoldásokat kínálja annak érdekében, hogy az
emberek életét kényelmesebbé tegye.
A SEAT elnöke, és pénzügyi, valamint információ-technológiáért felelős alelnöke,
Carsten Isensee kifejtette, hogy "hetvenéves története során a SEAT
bebizonyította, hogy képes megújulni, és újra felfedezni önmagát, és így sikeresen
megfelelni a felmerült kihívásoknak. Egy átalakító erő volt nyomon követhető a
gépkocsigyártó cég átalakulásától egy erős technológiai és ipari vállalattá történő
fejlődésééig."
Barcelonából a (nagy) világba
A SEAT a Zona Franca-ban - a barcelonai vámszabad területen - lévő
gyárában 1953-ban kezdte meg a gyártást, akkor naponta 5 SEAT 1400-ast gyártottak.
Miután 40 évig a márka történetében olyan ikonikusnak számító modelleket
gyártottak, mint a SEAT 600 és a SEAT 127, a márka egy új, nagyobb, és korszerű
gyár felépítése mellett döntött, és 1993-tól a gyártást Barcelonából Martorellbe
vitte. Ezt a gyárat, amelyik 244.5 milliárd pesetás (1.47 milliárd euró) kezdeti
beruházás után jött létre, a második nemzedékhez tartozó SEAT Ibiza és az új SEAT
Cordoba bevezetésével avatták fel. Ezekből naponta 1 500 darabot gyártottak.
Jelenleg a vállalat három gyártó központtal rendelkezik: Barcelona, El Prat de
Llobregat és Martorell, ahol jelenleg az Ibizát, a Leont és az Aronát gyártják.
Ezen túl a cég a Cseh Köztársaságban gyártja az Atecát, Németországban a Tarracót,
Portugáliában az Alhambrát, és Szlovákiában az elektromos Mii-t, a SEAT 100 %-ban
elektromos gépkocsiját. A mai napig összesen több mint 19 millió SEAT gépkocsit
gyártottak.
Mióta a vállalat 1965-ben megvalósította az első export értékesítését, amikor a
célország Kolumbia volt, a SEAT Spanyolország vezető ipari exportőrévé vált, és a
spanyol gazdaság teljes exportjának csaknem 3%-át adja. Manapság a SEAT gépkocsik
olyan helyekre is eljutnak, mint Új-Zéland, Mexikó és a Francia Guyana.
A SEAT az elmúlt 70 évben exponenciális fejlődést mutatott, az autók tervezésétől a
gyártáson át az export értékesítésig. Manapság három perc alatt állítanak elő
ugyanannyi autót, mint korábban egy egész nap alatt, és összehasonlítva azzal, hogy
az 1950-es években egy SEAT 600-asra két évet kellett várni, ma a Fast Lane
szolgáltatással 5 számítógépes kattintással 10 perc alatt vásárolhatunk autót,
melyhez 21 nap alatt hozzá is juthatunk.
Széles és versenyképes termékválaszték
Az elmúlt 70 évben a gépkocsigyártó összesen 75 modellt hozott
forgalomba, különféle változatban és generációkkal, köztük több olyan jelentős
modellt, amelyek fordulópontot jelentettek a vállalat életében. Kezdve 1953-ban
bemutatott SEAT 1400-assal, amely a cég által gyártott első gépkocsi volt, vagy a
legendás SEAT 600-ast, amelyet 1957-ben mutattak be, és hamarosan a szabadság
és a mobilitás jelképé vált. 1984-ben megérkezett az első SEAT Ibiza,
1999-ben pedig a SEAT Leon, amelynek értékesítési sikere bevezetése óta tart.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy 2016-ban a vállalat jelentősen bővítette a
termékválasztékot azáltal, hogy a SEAT Atecával, a SEAT Aronával és a SEAT
Tarracoval belépett a szabadidő autók (SUV) szegmensébe, és 2019-ben
bejelentette a SEAT Mii Electric, az első elektromos gépkocsi bemutatását.
Az autók fejlődése és korszerűsítése ezen 70 éves út során állandó volt, ami
folyamatosan kiegészült a technológiai fejlődés eredményeivel a gépkocsi minden
vonatkozásában, a biztonsági rendszerektől kezdve a legfejlettebb
összekapcsolhatósági eszközökig. Ezen túl a SEAT a fenntarthatóbb és
környezetbarátabb mobilitás iránti elkötelezettsége részeként a vállalat jelentős
elektromos offenzívába kezdett. Ebben az értelemben a cég új elektromos és
plug-in hibrid modelleket fog bevezetni 2020-ban és 2021-ben, amelyek csatlakoznak
majd a SEAT Mii jelenleg már kapható elektromos változatához.
Ezek közül először az új Leon család, amelynek van plug-in hybrid (PHEV) verziója;
a Tarraco PHEV és a nemrégiben elindított CUPRA Formentor, amelynek lesz elektromos
plug-in hibrid változata, végül pedig az el-Born, mint a cég második 100% -os
elektromos járműve csatlakozik a Mii elektromos gépkocsihoz.
A CUPRA, a SEAT képessége, hogy újra felfedezze önmagát
Az Ibiza CUPRA 1996-os elindítása óta a CUPRA mindig is a SEAT
sportosságának legmagasabb szintű kifejeződése volt. 2018-ban a SEAT ismét
megújulási képességéről tett tanúbizonyságot, és létrehozta a CUPRA márkát. A CUPRA
a cég azon márkája, amelyet azzal a céllal hoztak létre, hogy egyedi projektként
jelenjen meg. A CUPRA által a SEAT új piacokra és új vevői célközönséghez jut el.
Ez a célközönség pedig azokból áll, akik különlegesebb terméket keresnek, és ezen
keresztül a márka hozzájárul a SEAT jövedelmezőségének növekedéséhez. Az új márkát
úgy tervezték, hogy elbűvölje a motor teljesítmény rajongóit. A márka elektromos
modelljeit a korszerű formatervezés és sportos teljesítmény jellemzi. A CUPRA Ateca
és az új CUPRA Leon család bevezetése után az autógyár közelmúltban megnyitott
"CUPRA Garázs" központjában bemutatta a CUPRA Formentort, az első különleges
modellt, amelyet a SEAT legsportosabb márkája számára terveztek és Martorellben
gyártanak.
Sokkal több, mint egy autógyár - egy mobilitási technológiai vállalat
Ha a SEAT azzal a céllal született, hogy a demokratizálják a
mobilitást Spanyolországban, a közelmúltban a vállalat óriási lépéseket tett annak
érdekében, hogy a gépkocsik gyártásán túlmutató mobilitási szolgáltatóvá váljék
azért, hogy reagáljon a jövő egyik nagy trendjére: az együttműködő, megosztott és
fenntartható gazdaságra. Ebben a szellemben jelölték ki 2019-ben a SEAT-ot a teljes
Volkswagen-csoport kompetencia központjává a mikromobilitás területén, hogy vezesse
a városi mobilitással kapcsolatos új termékek és szolgáltatások stratégiájának
kialakítását. Ennek érdekében a vállalat elindította a városi mobilitás stratégiai
üzleti egységét, a SEAT Urban Mobility-t, és bemutatta az eScooter Concept
tanulmány motorkerékpárt, a SEAT első motorkerékpárját, valamint az eKickscooter
Concept termékeket, amelyek az elektromos EXS Kickscooter modellváltozatokat
egészítik ki.
Mindezen túl a megújulási képesség és a teljes átalakulás példájaként a vállalat
2019-ben létrehozta a SEAT: CODE-ot, a szoftverfejlesztés minőségi szintű
központját. Az új laboratórium két fő dimenzió előmozdításán dolgozik a
SEAT-on belül. Egyrészt arra törekszik, hogy erőteljesen vigye tovább a digitális
átalakítást, és a folyamatok digitalizálása révén növelje a hatékonyságot. Másrészt
erősítse az üzleti modelleket a mobilitás, az összekapcsolhatóság és a gépkocsi
digitalizálása új koncepcióinak területén, különös tekintettel a SEAT-ra.
Ezen túl a vállalat 2020-ban megnyitja az új CASA SEAT-ot, azt a Barcelona szívében
lévő központot, amelyet azért hoztak létre, hogy tisztelegjenek a SEAT 70 évvel
ezelőtti születésének helye előtt. A CASA SEAT lesz a gyülekezőhely a
jövő mobilitásának felfedezéséhez, és több olyan sokirányú tevékenységnek is otthon
ad majd, amely referenciaként szolgál Barcelona város kulturális
programjában.
Az ipar jelene és jövője Spanyolországban
70 éves története során a SEAT a fenntartható növekedés állandó
pályáján haladt, ami előre vitte a spanyol autóipart. Ahol a gépkocsigyártás
1953-ban 925 fővel megkezdődött, ott ma a SEAT-nál több mint 15 000 alkalmazott
dolgozik, és ennek multiplikáló hatása van a beszállító iparra, összességében
mintegy 100 000 munkahelyet teremtve. 2017-ben a vállalat az Egészségügyi és
Rehabilitációs Központ (CARS Healthcare and Rehabilitation Centre) megnyitását
követően a munkahelyi egészségvédelem referenciájává is vált a vállalati
környezetben. Ez egy egyedülálló egészségügyi központ, amely megelőző és
egészségügyi szolgáltatást, valamint rehabilitációs ellátást nyújt a vállalat több,
mint 15 000 munkavállalója számára, és évente több mint 70 000 konzultációt folytat
le.
2019-ben 11.157 milliárd eurós összforgalommal, a gépkocsik és az alkatrészek
exportjával a forgalomból 81% -kal részesedve (9.041 milliárd euró), a SEAT
Spanyolország vezető ipari exportőre volt. Hasonlóképpen, a SEAT martorelli gyára
gyártja a legtöbb gépkocsit Spanyolországban, Európa második legnagyobb
gépkocsigyártó piacán. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a SEAT 2019-ben 1,259
milliárd eurót különített el beruházásokra és a K + F ráfordításokra, ebből 27
millió eurót közvetlenül a martorelli létesítményeinek fenntarthatósági
kezdeményezéseibe fektettek be a széndioxid kibocsátás csökkentése céljából. Egy
ambiciózus környezetvédelmi stratégiának köszönhetően a gyárat 2030-ra nulla
széndioxid kibocsátású üzemmé alakítják.
A vállalat a dolgozók egészségének megőrzése és a vállalati környezet
kialakításának terén is igazodási pontot jelent a CARS Egészségügyi- és
Rehabilitációs Központ 2017-es megnyitása után. A Központ egyedülálló orvosi
központ, mely megelőző és egészségfenntartó kezeléseket és rehabilitációs
lehetőségeket ad a vállalat több mint 15 000 dolgozójának, és mintegy 70 000 orvosi
konzultációt valósít meg egy év alatt.
Együtt a múltban és a jövőben - a SEAT 6OO-astól a lélegeztető gépek
gyártásáig
A SEAT 70 éve az emberek életének részévé vált egy olyan kihívást
jelentő időben, mint például a COVID-19 válság, amikor meg akarta mutatni a
társadalom és annak szükségletei iránti elkötelezettségét. Ebben a nehéz
időszakban a SEAT különféle kezdeményezéseket indított a vírus leküzdésére; így
konkrétan a kórházak számára leginkább szükséges berendezések, például a
lélegeztető gépek gyártását indította el. A 150 szakemberből álló csapat hetekig
dolgozott a prototípus kifejlesztésén, a SEAT-nál kinyomtatott fogaskerekek, a
sebességváltó tengelyek és a SEAT Leon ablaktörlő adaptált motorja
felhasználásával. Ennek eredményeként több mint 600 lélegeztető gépet
gyártottak és küldtek a kórházakba egész Spanyolországban, amely a vállalt szerény
hozzájárulása volt ahhoz, hogy a jövő reményteli legyen, ahol együtt
ismét kimerészkedünk az utcákra és az utakra annak érdekében, hogy apránként ismét
élvezhessük a szabadságot.