A SEAT 1500-a volt a nagy lépcsőshátú autó Spanyolországban az 1960-as években

A SEAT zászlóshajói az 1500-astól a Tarracóig

12.10.2020

A SEAT első éveiben, az 1400-as után, az akkori idők autó szakértői tökéletesen megértették, hogy az új SEAT 1500-as melyik autókat próbálta utánozni 1963-as születésekor: szögletes és jól látható sarkok a karosszérián, pazar króm betétek, fehér falú gumik ... Hetven évvel később a követendő karosszéria már az olyan vonzó SUV formátum lett, mint SEAT Tarraco.

SEAT 1500: tágas, kényelmes, robusztus és erőt sugárzó klasszis

A  korabeli amerikai járműveknél arányosabb méreteivel és alacsonyabb árával az 1500-as olyan luxust jelentett, melyekről az ember csak álmodni mert. Az akkori média "saját sofőr által vezetett  autónak" tekintette, amely  ideális volt a politikusok és  a nagycsaládosok számára is abban az időben, amikor a hat ülőhely (az első ülésen három utas foglalhatott helyet) még nem jelentett akadályt az autókban. Tágas volt, kényelmes és a hatalmas csomagtérrel rendelkezett, így nem meglepő, hogy ez a gépkocsi a taxisok és különféle állami  szolgálatok körében is kedvelt típus volt.

Megbízható, 1481 cm3-es  motorja (innen az 1500 megnevezés) 5200 fordulat / percnél   72 lóerőt  tudott leadni, ami elég jó teljesítmény volt 1200 kilogrammos súlyához. Abban az időben a sajtó is dicsérte  az 1500-as 50 LE/ liter értékét .  Összehasonlításképpen: a Tarraco jelenlegi turbófeltöltős 1,5 TSI-je 1500-as fordulatszámon 100 LE / liter teljesítményt kínál, és maximális nyomatéka pedig már 1500 fordulat/percnél kétszerese az 1500-ös akkoriban "úttörőnek" számító 3300-s fordulatszámakor leadott teljesítményének. A SEAT 1500 négyfokozatú szinkronizált sebességváltóval rendelkezett, melyet a kormányoszlop mellett elhelyezett karral lehetett kezelni. A SEAT 1500 képes volt csak az egyik iker-karburátorával 120 km / óra tartós sebességgel haladni, így mérsékelt üzemanyag-fogyasztással működhetett, és a 60 literes üzemanyagtartály elegendő hatótávolságot adott a SEAT 1500-nak ahhoz, hogy messzi utakra is elmenjen.

A SEAT 1500 olyan kényelmi tulajdonságokat is felvonultatott,  amelyek akkoriban nagy figyelmet keltettek. Ilyen voltak például a szélterelő, az oldalra is állítható napellenző, az utas napellenzőjén megjelenő tükör, a zárható kesztyűtartó, az olvasólámpa a hátsó utasok számára, és többek között a középső kartámasz a hátsó üléseken. Voltak más elemek is, amelyek ma is nagy figyelmet keltenek; mint például a motorolaj-nyomásmérő, a szélvédőmosó, amelyet a vezető azzal indíthatott, hogy megnyomott egy gombot a lábával, vagy a kilométer-számláló, amely hasonlított egy higanyos hőmérőhöz.

A biztonság mindig is a SEAT figyelmének  középpontjában állt. Így az 1500-asok négy tárcsafékkel és egy erős fékrásegítővel rendelkeztek.  A világítást az akkori autós sajtó kiválónak értékelte, már ezt írták az eredeti, egy fényszórós változatról is, mielőtt 1969-ben mélyreható átalakítást hajtottak volna végre, és amelynek eredményeként megjelent a dupla fényszórós modell. A SEAT ugyanebben az évben vezette be első dízel autóját, egy megbízható 1,8 literes motorral, mely már indirekt üzemanyag-befecskendezést használt a 46 lóerő  előállításához. Ez a fejlesztés maga után vonta ennek a típusnak SEAT 1800 Diesel-re történő átnevezését. Ahogy a korabeli reklám is mondta: "este vehículo le hará millonario en kilómetros" - "Ez a jármű kilométerekben teszi Önt milliomossá". Két évvel később, 1971-ben mutatták be a kétliteres 55 LE teljesítményű SEAT 2000 Diesel változatot.

Ez az időszak azt mutatja, hogy a SEAT  1500-as folyamatos műszaki fejlesztésen ment át. A 400 wattos dinamóról  1967-ben váltott át generátorra, 1968-ban a motor kompressziós arányát 9:1-re emelték, és az öntöttvas kipufogókat acélra cserélték - ezt  gyakorlatilag ma úgy mondanánk, hogy "az autóverseny ihlette".

Az órát, a légkondicionálót és a két sebességű ablaktörlőt soha nem alkalmazták.  Ezeket a hiányosságokat már a sajtó is bírálta, amikor 1972 közepén a SEAT 1500 gyártása leállt. 1973 áprilisától a SEAT 132 volt hivatott ezeket kiküszöbölni.

SEAT 132: a diszkrét forradalom

Ez az autó már rövidebb, könnyebb, és sokkal áramvonalasabb volt, így a SEAT 132-es jelentős előrelépést jelentett a SEAT 1500-hoz képest, és jobban alkalmazkodott az akkori időszak elvárásaihoz. Míg az  1500-as sebessége 130 km / óra volt, a 132-es az  1,8 literes motorral 170 km / órás  sebességet, az 1600-as motorral pedig 160 km /órás sebességet volt képes elérni. Mindkét változatban  modern benzinmotor működött. Kiemelkedett a kettős felülfekvő vezérműtengely jelenléte, mint a rangos sportautókban. Ez a funkció gondos gyártást igényelt, és sokkal drágább volt az előállítása, bár az akkori sajtó már sejtette, hogy egy ilyen jó megoldás a jövőben el fog terjedni, ahogyan ez be is következett. A mindkét motorban alkalmazott vezérműszíj élvonalbeli megoldásnak számított, így a motor sokkal csendesebbé vált, bár 40 000 vagy 50 000 kilométerenként cserélni kellett.

 A 132-es süllyesztett ajtógombjaival, a gyönyörűen megtervezett felnikkel kívülről is stílusos autó volt, de azt kritizálták,  hogy a lökhárítókon nincs további védőrész, csak egy divatos gumiszalag. 1978-tól a 2200-as dízel változat volt a második legértékesebb autó a nemzeti piacon (ez volt a legjobban teljesítő spanyol dízel gépkocsi is).

A 132-es is dupla fényszórót kapott, az ablaktörlőket matt feketére festették a visszaverődések elkerülése érdekében, és az autót oldalsó visszapillantó tükörrel látták el, illetve az első fejtámlákat alapfelszereltségként szállították. A fejtámlák egyébként heves vitákat váltottak ki arról, hogy vajon alvásra késztetnek-e, és csökkentették-e a biztonságot.

A  kényelem a 132-es lényegi elemét jelentette. Az akkori sajtó is kiemelte, hogy a SEAT 132-es ülési még kényelmesebbek voltak, mint az 1500-aséi. Nagyon széles ülőfelülettel, vonzó és vastag szövetből kárpitozva, szimulálva a sűrű bársonyt. A felfüggesztéshez nem használtak stabilizáló rudakat, hogy elkerüljék a felfüggesztés erényeinek megváltoztatását, amely a 132-et nagyon kényelmessé tette. Hátul három ember számára volt kényelmes hely, nagy lábtérrel, és egy középső karfával (természetesen olvasólámpákkal, a tetőn markolófogantyúval és könyöktámasszal  az ajtókon is). A felszereltség is gazdag volt, de józan kinézetű, semmi szembetűnő, kivéve a műszerfalon jelen lévő "valódi diófa betétet".

SEAT Exeo: egy eredeti megoldás

Amikor a 132 gyártása megszűnt 1980-ban, a SEAT felhagyott a D vagy a felső középkategóriában történő megjelenéssel, viszont 2008-ban úgy döntöttek, hogy ideális lehetőség van a visszatérésre. A hosszanti elrendezésű motorral ellátott autót továbbra is gyártották, de ezúttal a rendelkezésre álló motorok és sebességváltók potenciális kínálata sokkal szélesebb lett. Három benzinmotort választottak, 102, 150 és 200 lóerővel,  valamint volt három 2,0 literes TDI dízelmotort 120, 143 és 170 lóerős teljesítménnyel. A SEAT Exeo robusztus felépítéssel, fejlett biztonsági funkciókkal és hatékony multi-link hátsó felfüggesztéssel ellátott alvázzal rendelkezett. A SEAT Műszaki Központ mérnökei speciális rendszert fejlesztettek ki annak érdekében, hogy kényelmes karaktert és precíz vezethetőséget érjenek el, a zökkenőmentes működés és a magabiztos kezelés érdekében.

A  SEAT Exeo remek tulajdonságokkal és nagyon vonzó árral rendelkezett. Például a biztonság szempontjából előrelépést jelentett az Exeoba beépített vezető oldali térd-légzsák. A napfénytetőnek köszönhetően a kényelemről is gondoskodtak. Napfényben parkolva a napfénytető által generált áram aktiválta a szellőztető rendszert, lehűtve a belső teret, ezért a kellemes hőmérséklet eléréséhez kisebb hatásra volt szükség a klímaberendezés részéről. Mindezt anélkül, hogy az akkumulátor energiáját használták volna.

Az Exeo  intenzív életet élt. 2009-ben piacra dobták a kombi karosszériát, az Exeo ST névvel,  a Sports Tourer rövidítéseként.  Ettől a pillanattól kezdve ez a két betű elkíséri az Ibiza és Leon kombi változatait. 2010-ben kibővítették a motorválasztékot, két 1,8 TSI változattal (120 és 160 LE) az 1.8T hengerenként öt szelepes motorja helyett; a 2.0 TFSI pedig a teljesítményt felvitte  211 lóerőre. 2011-ben bevezették a SEAT Exeo megújított változatát új LED betétes fényszórókkal, új hűtőráccsal és új felni kialakítással. 2012-ben egy Ecomotive változat üzemanyag-fogyasztása mindössze 4,5 liter / 100 km volt.

SEAT Tarraco: Most a legtöbb lehetőség a SUV-ban van

Az Ateca kompakt terepjáró sikere megerősítette, hogy az ügyfelek tágas, nagy csomagtérrel, kényelmi felszereléssel és a legmagasabb szintű biztonsággal rendelkező autókat keresnek. És így született meg a Tarraco.

A SEAT Tarraco nagy méretű SUV, amely minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, amelyet az ügyfél 2020-ban keres, és rendelkezik olyan vonzerővel, amely a terméket kategóriája éllovasává teszi. Mindez természetesen a  SEAT dinamikus és érzelmekkel teli formatervezésében, amelyen   akár 20 hüvelykes kerekek is elférnek,  tágas belső térrel öt vagy hét üléssel, de korlátozott súllyal (1599 kg az ötüléses benzines változatnál). A Tarracot izgalmas vezetni, a  benzinmotorokkal a 150 LE 1.5 TSI-től a 190LE  2.0 TSI-ig, illetve 150 vagy 200 LE 2.0 TDI dízelmotorokig tart az elérhető kínálat. A Tarraco választható kézi sebességváltóval vagy hétfokozatú DSG-vel, elsőkerék hajtással, összkerék-hajtású 4Drive-val, vagy az ember megengedhet magának  egy olyan sportosabb változatot is,  mint a nemrég bemutatott Tarraco FR. Ez egy színvonalas belső kialakítású, digitalizált és informatikailag összekapcsolt autó, magas szintű alapfelszereltséggel. Teljes LED-es világítással, hogy megmutassák, amit már az 1500-asról mondtak a 60-as években  : "Kiváló lámpák,  mint általában ennél a márkánál." Olyan világításról van szó, amelynek  mutatnia kell az utat a kínálat többi modelljében is, és meg kell mutatnia a vásárlóknak a SEAT know-how-ját is.