A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid autók az egyik legnépszerűbb alternatívává váltak a fenntartható mobilitást kereső vásárlók számára. 2020. második negyedévében 133,9 százalékkal nőtt az értékesítésük Európában az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai alapján. Ennek okai: a nulla emissziós jelzés (amennyiben elektromos üzemmódban elérhető hatótávja meghaladja a 40 kilométert), a vonzó ár és a két rendelkezésre álló erőforrás biztosította sokoldalúság.
Az alábbiakban betekintést nyerhetünk a mindennapokban kínált korlátlan lehetőségekbe, ahol a SEAT Leon e-Hybrid példáján keresztül láthatjuk az előttünk álló út típusa szerint meghatározott üzemmódokat.
1. Napi távolság 60 kilométer alatt: elektromos mód.
A hibridek alaphelyzetben elektromos üzemmódban indulnak és így is folytatják útjukat, ameddig az akkumulátor le nem merül. Ezután - anélkül, hogy a vezetőnek bármilyen átkapcsolásról gondoskodni kellene - a belsőégésű motor veszi át a főszerepet. A váltás abban az esetben is megtörténik, ha az autónak nagyobb teljesítményre van szüksége vagy ha egy adott sebességet átlép. "A Leon e-Hybrid esetében akár 130 km/órás sebességig is lehetséges az elektromos üzemmódban történő haladás." - nyilatkozta Gerhard Lux, aki a SEAT hibrid és elektromos hajtásának fejlesztéséért felel. Lux hozzátette, hogy "ez tökéletesen alkalmas a hétköznapi, hozzávetőleg 50-60 kilométeres távolságok megtételére, akár városi környezetben, akár autópályán. Így az autó folyamatosan elektromos üzemmódban közlekedne."
2. A 60 kilométert meghaladó utak: automata hibrid üzemmód.
Amikor több utazás követi egymást és ez az akkumulátor kapacitását meghaladja, a hibrid üzemmód tökéletesen betölti szerepét. Ekkor az elektromos motor már nem az alapértelmezett erőforrás. Ebben az esetben a legjobb megoldás, ha az útiterv szerepel a navigációs rendszerben és így a jármű maga végzi el a kalkulációkat. "Az automata hibrid üzemmódnak köszönhetően az autó a navigációt használja, hogy az akkumulátor energiájának felhasználásáról döntsön. Ebben a helyzetben a városi közlekedés során az elektromos üzemmódot részesíti előnyben, míg az autópálya szakaszokon ez csak másodlagos választás lesz. A cél az, hogy a töltési pontot lemerített akkumulátorral érje el." - magyarázza Gerhard. A köztes megállókkal "tarkított" összetettebb utak esetében az intelligens hibrid funkció dönt arról, melyik rendszert használja a töltés optimalizálásához.
3. Előzetes útiterv nélküli utazások: a manuális hibrid üzemmód.
Mivel az élet nem mindig tervezhető, előfordul, hogy nem tudjuk előre, hová kell mennünk az autónkkal. Ilyenek például a nap során, munkaügyben teljesített rövidebb utak vagy a menet közbeni kerülők. Ezekben az esetekben a Leon e-Hybrid számos lehetőséget kínál. "Három opció közül választhatunk: a töltöttség állandó szinten tartása, egy minimális töltöttségi szint megcélzása, amelyet nem léphetünk túl és amely szükség esetén használható illetve dönthetünk a töltöttségi szint növelése mellett is." - részletezi Gerhard.
Egy hibrid modell közelebbről
Hogy tisztában legyünk azzal, miként maximalizálhatjuk egy hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modell teljesítményét, fontos ismernünk azt kívül-belül. A plug-in modellek rendelkeznek a belsőégésű és az elektromos motorral szerelt modellek minden alkatrészével. Két erőforrásuk közül az egyiket az üzemanyagtartályból látják el energiával, az elektromos aggregát hajtásáról pedig akkumulátor gondoskodik, amely a fékezések során illetve a hálózatra csatlakoztatva töltődik. "A motorok külön-külön is üzemeltethetők, de ha több erőre van szükség, akkor egymással párhuzamosan is működhetnek. A Leon e-Hybrid esetében a két erőforrás kombinációja 204 lóerős összteljesítményt jelent." - tette hozzá a SEAT hibrid és elektromos hajtásának fejlesztéséért felelős vezetője.
Leon e-Hybrid tények és adatok:
115 lóerős (85 kW) elektromos motor
13 kWh kapacitású akkumulátor
Akár 64 kilométeres hatótávolság elektromos üzemmódban (WLTP ciklus szerint; NEDC
ciklus szerint: 72 km)
150 lóerős (110 kW) benzines erőforrás
40 literes üzemanyagtartály
A két motor együttes teljesítménye 204 lóerő